• شناسه خبر : 5055

تجهیز مدرسه ابتدایی خزاق نیازمند یاری دستان پرمهر خیرین مدرسه ساز است

ساخت، تجهیز و نوسازی مدارس یکی از مهم ترین دغدغه های نظام آموزشی کشور است که دولت به تنهایی قادر به انجام آن نبوده و همواره مشارکت خیرین مدرسه ساز راهگشای برطرف کردن کمبودها در این زمینه است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، یکی از اهالی منطقه خزاق کاشان در یادداشتی برای این رسانه محلی نوشت:

 

پس از 19 سال، امسال بار دیگر به تنها دبستان منطقه خزاق مدرسه شهید علی اکبر ارشدی پا گذاشتم برایم باور کردنی نبود که فضای سبز مدرسه تغییر قابل توجهی نداشته و تنها درختان انگشت شمار آن پس از سالها قد کشیده و با دیدنشان تنها گذرعمرم یادآوری شد.

اثری از زمین و تجهیزات والیبال در حیاط به چشم نمی خورد و تنها چند درخت کوچک در بخشی از حیاط  پروسعت آن به تازگی کاشته شده بود.

ورود به مدرسه برایم بسیار خاطره انگیز و نوستالژیک بود اما شیرینی این تجدید خاطره زیاد دوام نداشت و پس از چند دقیقه آنچه بسیار برایم اذیت کننده بود باران سنگین کمبودها و محرومیت ها بود که از در و دیوار مدرسه می بارید.

مدرسه ای که در زمان تحصیلم در آن، به عنوان مدرسه راهنمایی دخترانه با حدود 40 دانش آموز مورد استفاده قرار می گرفت هم اکنون بیش از 140 دانش آموز دارد و سالهاست به علت پایین بودن آمار دانش آموزان در این منطقه به صورت دبستان مختلط اداره می شود.

دبستان شهید ارشدی هم اکنون دارای شش کلاس درس است که به علت کمبود کلاس اتاقی که در گذشته به عنوان آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گرفت هم اکنون تبدیل به یک کلاس درس شده و تجهیزات آزمایشگاهی ناچیز مدرسه نیز که تنها شامل یه کمد کوچک بود در سالن قرار دارد.

نمازخانه که در گوشه ای از آن یک کتابخانه بسیار کوچک قرار دارد تبدیل به دو بخش شده و بخشی از آن به عنوان کلاس پیش دبستانی مورد استفاده قرار می گیرد.

امکانات ورزشی مدرسه بسیار کم و محدود به چند مورد خاص است که آن هم به تازگی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

منطقه خزاق که زمان زیادی از قرار گرفتن آن در محدوده شهری نمی گذرد در حاشیه شهر کاشان قرار گرفته و سالهاست که به علت فاصله از مرکز شهر و پایین بودن آمار جمعیتی خود، از وجود بسیاری از امکانات رفاهی و خدماتی در تمامی حوزه ها و بخش ها محروم است.

بوستان شقایق و زمین چمن روباز تنها امکانات رفاهی و ورزشی این منطقه به حساب می آیند که مدت زمان زیادی از احداث آنها نمی گذرد؛ به علت کمبودهایی که در مدرسه وجود دارد بچه های این منطقه در گذشته به سختی اوقات فراغت خود را سپری می کردند.

قدردان خدمات دلسوزانه مسوولان هستیم اما رنگ کمبودها کماکان پررنگ است

شهروندان قانع و صبور منطقه خزاق قدردان و دست بوس مسوولان متعهد و دلسوزان نظام آموزشی کاشان هستند که همواره با وجود محدودیت دائمی در بهره مندی از منابع مالی، نوسازی و بهسازی فضاهای آموزشی را در دستور کار خود قرار داده و به تازگی یکی از مدارس خزاق را که عملا غیرقابل استفاده بود پس از 35 سال احیا و نوسازی کردند.

خدمات صادقانه مدیران هیچ گاه از اذهان عمومی پاک نمی شود اما متاسفانه کمبودها و محرومیت ها بسیار زیاد است و برطرف شدن آنها همت همگانی و همه جانبه را می طلبد.

هم اکنون دبستان شهید ارشدی خزاق از داشتن یک فضای سبز مطلوب و مناسب با روحیه پرنشاط ، پرانرژی و سرزنده کودکان ابتدایی محروم بوده و با وجود زمین کافی برای ایجاد این فضا تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، شکوفایی استعداد و خلاقیت دانش آموزان در گرو فراهم کردن امکانات آموزشی لازم برای آنهاست؛ ایجاد آزمایشگاه در راستای کسب تجربه عملی و کتابخانه به منظور ارتقای همه جانبه سطح علمی، از اساسی ترین و بدیهی ترین امکانات لازم برای ایجاد بستر مناسب به منظور ظهور استعدادهای دانش آموزان است که متاسفانه کودکان خزاقی از وجود این دو نعمت نیز در مدرسه خود محروم هستند.

همچنین، نبود فضای کافی و مناسب برای پیش دبستانی موجب شده تا با وجود تلاش های مسوول آن و حمایت های مدیر مدرسه، بازهم تنها تعداد بسیار کمی از کودکان این منطقه فرصت بهره مندی از خدمات پیش دبستانی را داشته باشند.

مدرسه پس از خانواده مهم ترین مکانی است که کودکان می توانند در آن رشد کنند، اصول انسانی را بیاموزند و در نهایت پیشرفت جامعه را حاصل کنند؛ برای تحقق چنین امری بایستی دانش آموزان به مساوات از مدارس مجهز و امکانات آموزشی پیشرفته استفاده کنند تا توسعه و عدالت به طورهمه جانبه در کشور توزیع شود.

یکی از مهم ترین عوامل یادگیری، فضای آموزشی استاندارد در کنار فراهم بودن یک محیط بانشاط است؛ هر چه امکانات بهتر و بیشتر باشد، کار تدریس و نحوه فعالیت معلمان موثرتر، عمیق تر و در عین حال ساده تر خواهد شد.

هر خانواده ای در هر نقطه ای از ایران که باشد دوست دارد فرزندانش از بهترین امکانات آموزشی بهره مند باشند؛ این خواسته شامل حال ساکنان حاشیه شهرها هم می شود که متاسفانه به علت توزیع نامناسب امکانات، معمولا تحقق این هدف برای حاشیه نشینان تنها در حد یک آرزو باقی می ماند.

آموزش و پرورش بستر و زیربنای توسعه کشور است و همگان وظیفه دارند تا در پیشبرد اهداف کلان تعلیم و تربیت همیاری و مشارکت کنند؛ در این میان، جلب اعتماد بخش خصوصی و خیرین مدرسه ساز به عنوان پرچمداران این عرصه و سرمایه گذاران پیشتیبان دولت در راستای ایجاد تحولات عظیم در توسعه فضاهای آموزشی و ترقی جامعه بسیار بااهمیت است.

خیرین مدرسه ساز به جای آنکه با ثروت خود خانه بهتری برای خانواده شان فراهم کنند زمینه ساز فرصت پرواز هزاران دانش آموز در آسمان علم شده و با برهم گذاشتن خشت بر روی خشت، خانه دوم کودکان این سرزمین را شکوفا می کنند؛ آنها مدرسه ای می سازند که تمام فرزندان ایرانی با تحصیل در آن به خانه بهتر برسند.

مدرسه سازی یک تجارت معنوی پرسود و پربرکت به حساب می آید  که برای همیشه ماندگار و جاودانه است؛ سعادت برای داشتن نعمت خداوند و از آن مهمتر سعادت برای داشتن انگیزه و اراده برای صرف این نعمات در راه های نیک و خیر، موهبتی الهی است که نصیب خیرین مدرسه ساز شده است.

از آنجا که مدرسه سازی تاثیر مستقیم بر روی سرنوشت یک کشور دارد، گزافه نیست اگر همان طور که درس دهقان فداکار به عنوان نجات بخش جان انسانها سالها زینت بخش کتاب های درسی ما بود، درس خیران فداکار هم که نجات بخش روح انسانها هستند به کتاب هایمان اضافه شود.

خیر و ثواب مدرسه سازی در دین اسلام کمتر از مسجد سازی نیست، چرا که اگر بتوانیم شرایط آموزش مناسب را در مدارس برای آینده سازان کشور مهیا کنیم و دانش آموزان در فضایی آرام و مناسب آموزش ببینند قطعا تعالیم دینی و مذهبی را نیز ریشه ای و عمقی فرا گرفته و افرادی مسلط به اصول و ارزش های اسلامی تربیت خواهند شد.

از سوی دیگر، اگر شرایط آموزشی مناسب در همه زمینه ها برای دانش آموزان  فراهم نشود نمی توان انتظار داشت جامعه در مسیر رشد و تعالی اسلامی گام بردارد.

خیرین مدرسه ساز در کاشان سالانه انجام بخش بسیار وسیعی از پروژه های ساخت، تجهیز و نوسازی مدارس این شهرستان را بر عهده دارند. دانش آموزان خزاقی با یک دنیا امید و آرزو برای ساخت فردایی بهتر از شما چشمه های جوشان سخا و بخشش تقاضا می کنند تا در آبادانی و تجهیز مدرسه خود آنها را نیز مانند دانش آموزان دیگر مدارس این شهرستان یاری کنید.

استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی در جامعه اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است، ایجاد عدالت آموزشی از آن هم مهم تر است چرا که عدالت آموزشی زمینه ساز عدالت اقتصادی و اجتماعی می شود.

همچو خورشید به ذرات جهان قسمت کن

گر نصیب تو ز گردون، همه یک نان باشد


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *