• شناسه خبر : 18526

جوابیه برخی اعضای شورای قبل به اظهارات پدرام‌فر؛

تاخیرهایی که بخاطر اعتراض و مخالفت سرکارخانم و برخی دیگر از اعضای شورای قبل صورت گرفت دهها میلیارد تومان به پروژه زیرگذر زیان وارد کرد

در پی انتشار صحبت های عفت پدرام فر، در نود و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان، درباره پروژه زیرگذر شهر در رسانه اهل کاشانم و انتقاد از قرارداد پروژه جمعی از اعضای شورای شهر دوره پنجم با ارسال بیانیه ای به این صحبت ها پاسخ داده و سوالاتی از مدیریت شهری پرسیدند، متن این بیانیه به شرح ذیل می باشد.

سلام و عرض ارادت:

جسارتا بنا به در خواست برخی عزیزان و در پاسخ به پرسش سرکار خانم پدرام فر، در صحن علنی شورای شهر کاشان و تنویر اذهان همشهریان گرانقدرمان و براساس فریضه پاسخگویی و روشنگری، ذکر چند نکته را در خصوص پروژه زیر گذر سپهبد شهید سلیمانی لازم می‌دانیم. :

در ابتدا باید عرض کنیم از آنچه بعد از حضور و اتمام دوره آقای دکتر ابریشمی راد، در روند مدیریت این پروژه اتفاق افتاده اطلاع دقیقی نداریم ولی یک اصل در نظام فنی اجرایی همه پروژه ها در دنیا وجود دارد که اگر جایگاه دستگاه کارفرما و نظارت با دستگاه پیمانکار و مجری محفوظ و مرزبندی نشود قطعا احتمال خطا و سوئ استفاده اجتناب ناپذیر خواهد بود.
لذا جا دارد شورای اسلامی بعنوان مسئول نظارت عملکرد شهرداری بررسی کند تا متوجه شود آیا در حال حاضر و با حضور شهردار کنونی، شهرداری بدرستی و با رعایت اصول فنی و قانونی نقش کارفرمایی و نظارت خود را ایفا می نماید؟
آیا جایگاه دستگاه کارفرما و نظارت محفوظ است؟ و آیا افراد مجرب و با سابقه، سکان هدایت پروژه را در دست دارند؟؟ یا خیر !!!!؟؟؟؟
چراکه صواب به معنی آن است که هرچیز به درستی سرجای خودش قرار گیرد آن موقع شما به نتیجه مطلوب خواهید رسید.
سرکار خانم پدرام فر، آیا نمی‌ پنداشتید اگر در پروژه ای کارفرما (یعنی شهردار) با افتخار خودش را بخشی از بدنه پیمانکار (یعنی قرارگاه) بداند ممکن است خلط منافع، عواقب نامبارکی برای بیت المال داشته باشد !!!!؟؟؟؟

و اما در پاسخ به این سوال تعجب برانگیز شما، که چه کسی این قرارداد را بسته؟ باید بگوییم چه کسی مهم نیست، مهم این است این قرارداد با چه شرایطی بسته شده ؟
با اطلاعات فنی موجود و مستند، انعقاد این قرارداد با توجه به شرایط مندرج در آن، یکی از افتخارات شهرداری و تیم متخصص همکار شهردار سابق بوده و ضرایب و شرایطی که در این قرارداد پیش‌بینی شده کاملا و با دقت در راستای حفظ منافع مردم و بیت المال بوده و به جرات می توان اعلام کرد شاید تنها قرارداد شهری باشد که موسسه شهید رجایی قرارگاه تاکنون در شهری منعقد کرده است و این یک سند افتخار و بسیار قابل دفاع است.
البته از سرکار خانم پدرام فر انتظار نداریم مسائل پیچیده شرایط عمومی پیمان و بخشنامه های مرتبط را بدانند اما توصیه جدی و موکد رجوع به یک متخصص جهت درک رعایت صرفه و صلاح کارفرما (شهرداری) در تنظیم ضریب و سایر شرایط این قرارداد است.
خوشبختانه علیرغم افزایش قیمت‌ها قوانین و مقررات جاری کشور و بخشنامه های سازمان برنامه در پیش بینی ضرایب تعدیل پیمان، تغییرات و نوسانات قیمت‌ها را کاملا قانونی مدنظر قرار داده است که البته هرگز دستگاه نظارت و کارفرما نباید اجازه دهند اتمام پروژه طولانی تر از برنامه زمانی مصوب باشد در غیر اینصورت زیان کارفرما قطعی است.
و متاسفانه علیرغم وعده شهردار محترم در افتتاح پروژه در بهمن سال گذشته امروز شاهد تاخیرات بسیار زیاد هستیم و حتما خسارتی هم به شهرداری تحمیل می‌شود و مدیریت و عملکرد نامناسب در ادامه مسیر ربطی به اینکه چه کسی قرار داد بسته ندارد !!

سرکار خانم پدرام فر آنچه جای تعجب است دغدغه به جای شما در حفظ بیت المال است، که با توجه به اقدامات و تصمیمات شهردار جدید که اعتراض آقای مهندس حاج قدیری را به همراه داشته، این تعجب را دو چندان و تامل برانگیز می‌کند،!!! که چرا و چگونه می‌شود دغدغه بیت المال داشت و بخش‌هایی از پروژه را از تعهدات پیمانکار حذف کرد و به گردن کارفرما گذاشت !!؟؟ و چگونه می‌توان شرایط پرداخت نقد و غیر نقد پیمانکار را تغییر داد !!!؟؟؟
آیا قوانین به دستگاه کارفرما و نظارت اجازه چنین اقداماتی می‌دهد؟؟ آیا شورای محترم و شهرداری بدرستی به وظایف و مسئولیت های خود واقف هستند و عمل کرده اند؟
که صد البته اگر چنین باشد جای هیچ نگرانی نخواهد بود و هرگز پروژه گران و با تحمیل هزینه اضافی تمام نخواهد شد.

پس سرکار خانم محترمه لطف بفرمایید و بررسی بیشتری بفرمایید تا مبادا خدای ناکرده اشتباهات احتمالی امروزتان را به گردان کارگزاران دیروز بیندازید !!!

در دوره قبل و در دو سال پایانی تصدی دکتر ابریشمی راد بنا به گزارشات مستند و مکتوب هفتگی که بصورت رسمی به شورای شهر و فرمانداری نیز ارسال می شد این پروژه با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت و با احتساب تعدیل های قانونی آحاد بها و آخرین صورت وضعیت ارسالی حدود ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه داشته است ( که در این مبلغ کل میلگرد مورد نیاز پروژه حدود ۸۵۰۰ تن خریداری و تامین شده بوده) حال چطور ممکن

است ۳۰ درصد باقی مانده پروژه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد !!!!!
با یک محاسبه ساده و سرانگشتی به خوبی می‌توان فهمید در ۳۰ درصد باقی مانده پروژه گویا اتفاقات خاصی افتاده که نه با شرایط قرار داد انطباق دارد و نه شما از آن باخبر هستید !!! الله و اعلم.
و اما نکته حائز اهمیت دیگر، که بنظر می رسد سرکار خانم فراموش کرده باشند ، وقفه هفت ماهه ای است که بعداز اخذ مصوبات قانونی و آغاز عملیات اجرایی بدلیل طرح سوالات و شکایات متعدد از سوی برخی اعضای حاضر در دوره قبل و کنونی شورا صورت گرفت (که خدارو شکر باعث شد بعنوان اولین پروژه شهری کوچک، باحضور دبیر شورای ترافیک کشور، ضرورت-اهمیت- و لزوم اجرای پروژه مجدد بررسی و تصویب گردد و سندی معتبر بر حقانیت و درستی اقدام شهرداری در دوره قبل باشد )
بدون شک تاخیراتی که بواسطه اعتراض و مخالفت سرکار و برخی دیگر از اعضای دوره قبل صورت گرفت ده ها میلیارد تومان به پروژه زیان وارد کرده و امروز شما در واقع از خودتان شاکی هستید !!!!
و اگر این سنگ اندازی ها نمی شد با سرعتی که پروژه داشت قطعا در همان دوره قبل شاهد افتتاح بودیم.
در تمامی پروژه ها مشکلات اجرایی فراوانی در مسیر اجرا و تامین مصالح و منابع بوجود می آید که بسیار طبیعی است و قانون گذار برای آن پیش بینی لازم کرده است
لذا ضمن تشکر و خدا قوت به همه عوامل اجرایی و مدیریتی تقاضا دارم با پرهیز از حواشی غیرمرتبط و سپردن امور به کارشناسان خبره کار در مسیر فنی دنبال گردد تا هرچه سریعتر پروژه به سرانجام برسد
قطعا طولانی شدن پروژه به صلاح هیچکس علی الخصوص شهروندان محترم نیست
این پروژه گرچه در کاشان قبلا تجربه نشده ولی یک کار بسیار ساده و روتین در همه شریان های پرتردد شهری است و چندان بزرگ و پراهمیت نیست و بایستی سالها پیش انجام می‌شد
و اگر اعضای محترم شورا نگران تضییع بیت المال هستند در عجبم چرا نسبت به اراضی دولتی پروژه پارک الهیه با وسعتی حدود ۲۰۰ هزار مترمربع در گرانترین نقطه شهر که آقای دکتر ابریشمی با خون دل های فراوان از دولت تحویل گرفت و با چنگ و دندان در مقابل زمین خواران ایستاد و عملیات بزرگترین مرکز تفریحی -تفرجی شهر را آغاز کرد و با سرعت زیادی در چند جبهه عملیات اجرایی پیگیری می شد بی توجه هستند و پروژه را تعطیل کردید ؟؟؟
مگر از یاد برده اید بارها در مصاحبه ها و بازدیدهایی که با همه اعضای فعلی شورا انجام شد، اعلام کردند که از نظر من مهمترین و بزرگترین پروژه شهرداری است پارک الهیه است..
چرا هیچ اقدام حقوقی وقضایی برای کوتاه کردن دست زیاده خواهان نشد؟؟!! تا به راحتی با تصرف اراضی پارک این سرمایه بزرگ و گرانقدر که ارزش ریالی زمین آن فقط بیش از هزار میلیارد تومان است از دست برود !!؟؟؟
چرا اینجا فریاد وا مصیبتا و اعتراض هیچکدام از اعضای شورا و مدیران شهرداری برای تضییع حقوق بیت‌المال بلند نشد ؟؟
مگر نه اینکه این پروژه ده ها برابر زیر گذر ارزش واهمیت داشت ؟؟؟!!!
صدای جمله معروف دکتر ابریشمی در آخرین روز کاری که گفت ” اوصیکم به پارک الهیه ” هرگز فراموش نخواهد شد و در عجبم چگونه به این سرعت از یادتان رفته !!!
این مصداق نه حیف و میل بلکه تضییع حقوق بیت المال است و به نظر می رسد هرگز این فرصت تاريخي تکرار نخواهد شد و ظلمی که از این بی توجهی به مردم شد بعنوان تلخ ترین اتفاق مدیریت این دوره شورا و شهرداری ثبت گردید ،
قطعا در آینده وجود نخل های کاشته شده در ورودی پارک گواه وشاهدی بر مظلومیت و تلاش دکتر ابریشمی در حفظ حقوق بیت المال و مدرکی برای شرمساری وارثان مدیریت شهری این دوره محسوب می‌گردد.

و نکته آخر اینکه چرا مدیران باسابقه شهرداری اجازه می‌دهند موضوع ۸۸ قطعه زمین سهم شهرداری در اراضی ریسندگی بهانه ایراد خسارت به پروژه و پیمانکار شود؛
اولا ارزش ریالی زمین‌ها ۱۳ میلیارد تومان بوده که در مقابل صورت کارکرد ۱۶۰ میلیارد تومانی پیمانکار در دوره قبل حدود ۸ درصد مبلغ کارکرد بوده واین نمی تواند باعث بحران در روند اجرا باشد.
ثانیا :در زمان واگذاری زمین‌ها مشکلی مطرح نبود و زمانی هم که اعلام شد با تاکید استاندارمحترم وقت و با حضور مدیرکل تامین اجتماعی استان و مدیران شهرستان در فرمانداری تشکیل جلسه و تعیین تکلیف شد کلیه مدارک و صورتجلسات موجود است
ثالثا مدیران عزیز قرارگاه در جلسات فرمانداری حضور داشته و از کل روند مطلع بودند و شرایط پذیرفته شد و شرکت ریسندگی هم تعهداتی به عزیزان داده که بایستی پیگیری شود
رابعا حتی در دوره قبل شهرداری اعلام کرد آمادگی دارد ۸۸ قطعه مسترد و زمین های دیگری جایگزین شود که پیمانکار محترم و دریافت کنندگان زمین‌ها بنا به مصلحت خود ترجیح دادند صبر کنند تا تصميمات جلسه فرمانداری عملی گردد.
خوشبختانه الان که مدیریت شهرستان الحمدالله همه انقلابی و یک دست شدند کافی تصمیمات مصوب قبلی دنبال شود تا مشکل حل شود .

ضمن اینکه در این روزها، شما باید بیشتر وقت خود را مصروف وعده ای که برای انجام زیرگذر حد فاصل چهاراه سلمان تا میدان پانزده خرداد داده اید بفرمایید که امید است سربلند و پیروز باشید

**جمعی از اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر کاشان


    محسن
    (0) (0)

    محسن

    ژانویه 27, 2023

    شهردار و شورای شهر کاشان در ادوار مختلف مجمع دزدان و غارتگران بیت المال بوده و هست و این موضوع فعلی هم دعوای بین دو گروه سارق بیت المال!!!!! رسانه اهل کاشانم هم از این دعوا طبق رسم رسانه ها کاسبی خودش رو میکنه

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *