• شناسه خبر : 5826

به جای کرونا هراسی و شایعه‌پراکنی به یکدیگر آموزش بدهیم

سید جلال جلیلی نوش آبادی*_ این روزها یک موضوع خاص همه جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است با این تفاوت که این مهمان ناخوانده برای هیچ‌کس آشنا نیست و مشکل اصلی نیز همین ناآشنایی و شایعه هایی است که در مورد آن فراگیر می‌شود اما آنچه هست واقعیت سه‌گانه ای است که باید پذیرفت و طبق آن عمل کرد: اول شستشوی مرتب دست و صورت و چشمها، دوم رعایت فاصله با افراد بیمار و سوم حفظ آرامش روانی و دوری از اضطراب ناشی از شایعه است.

آمار و ارقام تعداد افراد مبتلا هیچ سودی برای مردم عادی ندارد هر چند که می‌تواند برای مسوولان و برنامه‌ریزی آنها مفید باشد. مردم که همیشه پیشگامتر از مسئولان حرکت کرده اند در این مورد نیز باید با آموزش هایی که از منابع معتبر به دست آورده‌اند به یاری یکدیگر بشتابند و از ترویج شایعه ها خودداری کنند . وقتی که واقعیت معلوم نیست و نمی توانیم مرز واقعیت و شایعه را مشخص کنیم، پس از انتشار و حتی خواندن پیام‌هایی که فقط منجر به بالا بردن سطح اضطراب جامعه و شهروندان می‌شود پرهیز کنیم.

جامعه امروز فقط نیازمند حفظ آرامش و رعایت بهداشت عمومی است پس برای توسعه این دو اصل باید تلاش کنیم در برابر یک بیماری بالقوه به نام کرونا ویروس اولین و مهمترین روش مقابله کاهش تاثیر و همه گیری بیماری و تمرکز بر روی حمایت از سیستم های مراقبت بهداشتی است.

برپایی چادرهای اضطرار در نقاط اصلی شهر برای ارائه آموزش به شهروندان و کاهش اضطراب مردم یکی از راهکارهایی است که می تواند با مشارکت دستگاههای دولتی و سازمانهای مردمی اجرا شود و هراس مردم کاهش دهد پیش از آنکه بازار شایعه در جامعه منتشر شود و هزینه سلامت روانی را افزایش دهد.

“همه گیر شدن” تنها یک واژه تخصصی پزشکی نیست بلکه اسم رمزی برای اتحاد و همدلی همه مردم و مشارکت در کاهش آلام بشری است.کوشش کنیم که دیگر هیچ پیامی به جز سه واقعیت پذیرفته شده جهانی را بازگو نکنیم.

برای ویروس کرونا هنوزهیچ واکسن و درمانی در دنیا وجود ندارد اما بهترین کار برای مقابله با این ویروس پیشگیری و قوی ترکردن سطح پیشگیری است. به هرمیزان که تعداد تماس ها کمتر شود و مراقبتها بیتر شود، جامعه نیز نسبت به ویروس کرونا ایمن تر خواهد شد. ویروس کرونا هراسی ندارد، هراس ناشی از بی احتیاطی و بی توجهی ما نسبت به مراقبتهای بهداشتی است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *