• شناسه خبر : 12138

بررسی چالش‌های حرفه خبرنگاری و مدیریت رسانه در کاشان

شماری از مدیران رسانه‌ها، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی کاشان به مناسبت سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار (۱۷ مرداد) با حضور در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به تبیین و بررسی چالش‌های حرفه‌ خبرنگاری و مدیریت رسانه در این منطقه پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از ایرنا، ۶ صاحب‌نظر حوزه رسانه در این میزگرد که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد، با اشاره به ضعف مشهود این حوزه در کاشان، رمز تقویت و بازگشت اعتبار رسانه در این خطه را همدلی و انسجام خبرنگاران و اهالی این عرصه دانستند.


در این میزگرد حامد عباسی رییس دفتر صدا و سیما در کاشان، سیدحسین ساداتی‌نژاد مدیر مسوول روزنامه سراسری سراج، سعید غلامیان صاحب امتیاز و مدیرمسوول پایگاه خبری کاشان نیوز، جواد تقی‌زاده ونی صاحب امتیاز و مدیر مسوول پایگاه خبری اهل کاشانم، هادی نجف‌زاده خبرنگار خبرگزاری مهر در کاشان و مهدی عرشی فعال رسانه‌ای و فضای مجازی دیدگاه‌های خود را در خصوص مسایل و مشکلات حرفه خبرنگاری، مدیریت رسانه و لزوم توجه به این حوزه در کاشان بیان کردند.

وابستگی مالی، عامل ضعف عملکرد رسانه‌ها در کاشان

رییس دفتر صدا و سیما در کاشان گفت: تمامی بحث‌های حوزه خبری در کاشان به این مساله برمی‌گردد که اهالی رسانه قوی ظاهر نشدند.

عباسی دلیل این ضعف و نگاه نامطلوب مسوولان به رسانه را حمایت برخی از دستگاه‌ها از یک رسانه خاص دانست و افزود: رسانه مستقل، قدرتمند و قوی از نظر مادی در کاشان وجود ندارد و زمانی که رسانه این مولفه‌های قدرت به ویژه استقلال مالی ندارد نمی‌تواند عملکرد مستقل و قدرتمندانه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی رسانه‌ها به نوعی نیازمند حمایت یکسری دستگاه‌ها و افراد هستند، اظهار داشت: وقتی رسانه‌ای از حمایت دستگاهی برخوردار است شاید در ظاهر نتواند خبر و گزارش انتقادی از تخلف و خطاهای عملکردی آن دستگاه در قالب‌های مختلف مکتوب، دیداری یا شنیداری منتشر و پخش کند؛ البته برخی رسانه‌ها به طریق دیگر صدای مردم را به گوش مسوولان بالادستی می‌رسانند.

به گفته وی، ممکن است یک رسانه محلی به راحتی با یک مطلب، تحلیل، تیتر و چند عکس فیلم و کلیپ از یک موضوع آنرا به سرعت در پایگاه خبری یا شبکه اجتماعی خود در فضای مجازی منتشر کند و شاید مورد نقد و اعتراض‌هایی نیز قرار بگیرد اما موقعیت خطیر و حساس توبیخ و بازخواست از نظر متولی اجرایی ندارد.

رییس دفتر صدا و سیما در کاشان، وجود رسانه‌های ضعیف را در کاشان ناشی از نبود ساختار مطلوب، به طور صرف بر پایه یک نیاز شهری و بدون حمایت عنوان و اضافه کرد: رسانه‌های متصل به یک منبع مالی یا قدرت، درگیر خط قرمزها هستند و به همین دلیل به‌راحتی نمی‌توانند در ظاهر و فضای بیرونی به ویژه در مواجهه با دستگاه‌های اجرایی رسالت خود را به طور مطلوب اجرا کنند.

وی، تنها راه موفقیت در رفع چالش‌های خبرنگاری و انجام رسالت مطلوب آنان را تعامل اهالی رسانه دانست و ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای تقویت رسانه و خبرنگاران تشکیل انجمن صنفی و فعالیت در لوای آن با وجود اختلاف سلیقه‌ها و تفکرها است، چرا که انجمن تمامی آنان را در راستای حفظ حق و حقوق، صیانت از جایگاه و دفاع از پایگاه اجتماعی خبرنگاران حفظ می‌کند.


عباسی با اشاره اینکه از سال ۱۳۸۳ تاکنون نشست‌های متعددی برای تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران کاشان برگزار شده است، افزود: این نشست‌ها تاکنون به دلیل پراکندگی اهالی رسانه، نبود انسجام و همدلی آنان و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر به نتیجه نرسیده است.

رییس دفتر صدا و سیما در کاشان تصریح کرد: خبرنگاران هر چند دارای تفکرهای متفاوت و خط و مشی سیاسی باشند اما با اعتباربخشی و تقویت یکدیگر می‌توانند قدرت نسبی و متوسط پیدا کنند.

وی، قدرت رسانه را موضوع اصلی در چالش‌های خبرنگاران اعلام کرد و گفت: اگر رسانه قدرت و ثروت نداشته باشد نمی‌تواند اثرگذار باشد، هر چند گاهی مطلب یک شهروند خبرنگار نیز موثر و عامل جریان‌سازی و به نوعی یک قدرت رسانه‌ای و تولید محتوا می‌شود.

عباسی با تاکید بر اینکه بیشتر رسانه‌ها در راستای توسعه و پیشرفت شهر با دستگاه‌های اجرایی تعامل می‌کنند، ادامه داد: شاید گاهی مواقع یک خبر منفی و عملکرد نامطلوب مسوول یا دستگاهی، رسانه را پرمخاطب کند اما با نادیده گرفتن نیمه پر لیوان به رشد و توسعه شهر ضربه می‌زند، از این رو رسانه‌ها برای توسعه شهر می‌توانند با انعکاس و نشر رویدادها خوب و ظرفیت‌های آن خطه بدون توجه به طیف یا جریان سیاسی خاص افزون بر هم‌افزایی یکدیگر موجبات پیشرفت شهر را نیز مضاعف کنند.

به گفته وی، اهالی رسانه با ساختار تعاملی و مراودات رسانه‌ای می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند و در کنار هم به عنوان یک قدرت قوی و مستحکم اثرگذار شوند، چرا که هر رسانه یا خبرنگار در نشر همگانی یا ایجاد موج رسانه‌ای قوی بدون اتحاد و همدلی با سایر همکارانش ضعیف و غیر مفید واقع می‌شود.

رییس دفتر صدا و سیما در کاشان، با بیان اینکه حتی شاید اهالی رسانه در برخی موارد به هر دلیلی نتوانند محتواهای تولیدی شامل عکس، خبر یا فیلم در خروجی رسانه خود قرار دهند اما می‌توانند این محتوا را در اختیار دیگر رسانه‌ها قرار دهند، افزود: خبرنگاران و رسانه‌ها نباید خود را رقیب یکدیگر بدانند، بلکه با استفاده از ظرفیت یکدیگر، بدون انتقاد و گله‌گذاری پنهانی، سوتفاهم و دور شدن آنان از یکدیگر برای ارتقای شهر با هم تعامل و کمک کنند.

کاشان، نیازمند رسانه در تراز دارالمومنین

مدیر مسوول روزنامه سراسری سراج نیز با یادآوری شهرت کاشان به عنوان دارالمومنین ایران گفت: این شهرستان باید رسانه تراز دارالمومنین داشته باشد و مولفه‌های ویژه را در رسانه‌های خودش بروز و ظهور دهد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه با وجود شرایط سخت انتشار رسانه‌های مکتوب روند انتشار روزنامه را حفظ کرده است، افزود: بحث رسانه گسترده و همیشه با تمامی چالش‌های امروز بویژه بحث فضای مجازی مواجه است.

وی با اشاره به خلق روزانه مطالب و محتواهای جدید در فضای مجازی یا یک رسانه خبری جدید که ناخودآگاه عضوگیری می‌کند، گفت: هر روز در فضای مجازی که متولی ندارد یک مطلب انتشار یافته یا تکذیب می‌شود که اعتماد به برخی اخبار از بین رفته است.

وی با طرح این پرسش که چند نفر پس از خواندن خبری کذب در فضای مجازی، موفق به مشاهده تکذیب آن می‌شوند؟ تصریح کرد: اگر چه نقاط قوت فضای مجازی زیاد است، اما آسیب‌های زیادی از جمله از بین رفتن اعتماد به خبرها را دارد.

مدیرمسوول روزنامه سراسری سراج، رسالت خبرنگاری را در ارسال خبرهای صحیح و قابل اعتماد دانست و اظهار داشت: امانتداری خبر به عنوان بخشی از مولفه‌های خبر و اخلاق حرفه‌ای است که کمتر دیده می‌‎شود.

ساداتی‌نژاد دغدغه برخی مصاحبه‌شوندگان در کاشان مبنی بر مشاهده مصاحبه‌شان قبل از انتشار را ناشی از بی اعتمادی عنوان و اضافه کرد: در حالی که خبرنگار باید امید را در جامعه پمپاژ کند، اما بسیاری از خبرنگاران تمایل دارند خبرهای منفی را تیتر کنند.

وی با تاکید بر اینکه حتی گاهی مواقع خبری مثبت نیز با تیتر منفی بدون هیچ نکته منفی در متن منتشر می‌شود و این می‌تواند از چالش‌های خبری باشد تصریح کرد: مباحث اقتصادی و نشریات و روزنامه‌های مکتوب نیز از دیگر چالش‌های رسانه است که همه با آن درگیر هستند و حتی عامل تعطیلی بقیه نشریات شده است.

مدیرمسوول روزنامه سراسری سراج، قطع آگهی‌های دادگستری و کاهش آگهی‌های ثبتی را که کمک برای نشریات مکتوب بوده است از دیگر چالش‌ها برشمرد و گفت: حتی رپورتاژ و تبلیغات نیز در رسانه کم شده است.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه کاشان، شهرستانی دارای ظرفیت‌های به اندازه استان است افزود: سال ۱۳۹۰ که کار انتشار روزنامه را در کاشان با ۲ هزار واحد صنعتی آغاز کردیم فکر نمی‌کردیم روزی گردش مالی روزنامه‌ با این ظرفیت صنعتی پر شمار دچار مشکل شود.

وی همچنین برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی ماهانه حضوری یا مجازی مدیران رسانه‌ها و خبرنگاران با زمان تعیین شده را در کاشان ضروری دانست و اظهار داشت: حضور خبرنگاران در این نشست‌ها، بیان دغدغه‌های آنان و بررسی آسیب‌ها می‌تواند مشکلات را بهتر و بیشتر برطرف کند.

لزوم تشکیل انجمن صنفی رسانه در کاشان

همچنین صاحب امتیاز و مدیرمسوول پایگاه خبری کاشان نیوز گفت: وجه تسمیه روز خبرنگار به خاطره‌ای در افغانستان و شهادت یک خبرنگار به دست طالبانی برمی‌گردد که امروز صدای دهشت‌انگیز اقدام‌های آنان را می‌شنویم و جا دارد که نگران مردم آنجا و شرایطی که برای ایران فراهم خواهد شد باشیم.

غلامیان ناباوری مدیران رسانه کاشان را یکی از چالش‌های رسانه در کاشان عنوان کرد و گفت: باور عمومی مدیران این شهرستان از گذشته تا امروز نسبت به رسانه نادرست بوده و با رسانه ناآشنا بودند.

وی با بیان اینکه جامعه کالبد زنده و شبکه رسانه به عنوان سلسله اعصاب آن است، اظهار داشت: این سلسله با احساس هر مشکل تحریک و درد را بدون گرفتن جیره و مواجب به مدیران انتقال می‌دهد تا باور و نگرش رسانه‌ای آن موضوع را در شهر ایجاد کند و حتی گاهی برای انتقال و انتشار این دردها دچار هزینه‌های مادی و معنوی می‌شود.

به گفته وی، به عنوان مثال اتفاق چند هفته پیش که مساله‌ای حیثیتی برای رسانه‌های کاشان و به نوعی توهین و تحقیر به تمامی خبرنگاران رسانه بود یکی از این هزینه‌های نشر خبر است.

غلامیان با اشاره به اینکه رسانه، بخشی از یک شهر با توسعه متوازن است، گفت: وجه مشترک تمامی همکاران رسانه‌ای در کاشان ساماندهی درونی، نه بیرونی، امنیتی و ضربتی است.

وی با با یادآوری تلاش برای تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران کاشان از سال ۱۳۷۷ که با وجود بحث و گفت‌وگوهای فراوان همچنان به نتیجه نرسیده است، گفت: نبود یک انجمن صنفی و مرجع رسیدگی اختصاصی رسانه و خبرنگاران شهرستان یکی از دغدغه‌های مهم در این شهرستان است.

صاحب امتیاز و مدیرمسوول پایگاه خبری کاشان نیوز با بیان اینکه طرح صیانت نیز نگرانی و مصیبتی است که امکان دارد سر فضای مجازی آوار شود و آسیب بزند که خسارت آن جبران ناپذیر خواهد بود، افزود: فضای مجازی علاوه بر کارکرد رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی، به محل کسب و کار بسیاری از افراد تبدیل شده است، اما باید این موضوع را به سطح کلان به ویژه نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی سپرد تا بتوانند به نحو مطلوب از تصویب و اجرای آن جلوگیری کنند.

غلامیان شکایت‌های مکرر از رسانه‌ها در کاشان را دغدغه‌ و چالش‌های خبرنگاران این شهرستان دانست و گفت: بر پایه قانون مطبوعات در نخستین مرحله شخص باید نهاد و دستگاه معترض آن خبر جوابیه بدهد و در صورت جواب نگرفتن شکایت کند اما در شهرستان بلافاصله شکایت می شود و حتی مدیران شهر، رسانه را مثل یک بچه یتیم در این روند رها می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگار و رسانه باید آزادی بیان و حریم داشته باشد، اظهار داشت: چرا از قلم و دوربین خبرنگار باید احساس خطر شود و آزادی بیان و عمل نداشته باشد؟

به گفته وی، در کاشان به جای برخورد با فرد متخلف و دارای عملکرد نادرست با خبرنگاری که می‌خواهد مشکل را انتقال دهد، برخورد و حتی دوربین او شکسته شود؛ رسانه با این همه بگیر و ببند چگونه می‌تواند به شکوفایی برسد؟

غلامیان درخواست هزینه از سوی برخی رسانه‌ها و انتشار ندادن خبر مجموعه‌ای به دلیل مسایل مالی را زیبنده ندانست و گفت: البته اگر رسانه‌ای هم برای انتشار خبر پول بگیرد باید بررسی و پیگیری شود و حتی رسانه ارزش و شانیت خود را در مقابل یک کارت هدیه ناچیز و خدمات اندک از سوی دستگاه‌ای اجرایی حفظ کند.

وی با یادآوری امتیاز حقوقی و جایگاه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: این اداره چه نقشی برای رسانه‌ها جز صدور مجور دارد؟

صاحب امتیاز و مدیرمسوول پایگاه خبری کاشان نیوز، فضای مجازی را دارای فرصت و تهدید دانست و گفت: مدیران حمایت کنند تا راه‌اندازی نهاد صنفی خبرنگاران کاشانی عملیاتی شود و بتوانند در مقابل رویدادهایی که برایشان اتفاق می‌افتد فرصت دفاع و حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه قدرتمند و اثرگذار است، گفت: وقتی دستگاه‌ها و نهادهایی از جمله شهرداری‌ها پایگاه خبری غیرقانونی راه‌اندازی می‌کنند، نشان دهنده قدرت رسانه است.

پرونده‌سازی‌های هزینه‌بر برای خبرنگاران در کاشان 

صاحب امتیاز و مدیر مسوول پایگاه خبری اهل کاشانم نیز با اشاره به اینکه به عنوان رسانه محلی بودجه‌ای ندارد و هزینه‌ها را به طور شخصی از راه تبلیغات تامین می‌کند گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به ظاهر متولی رسانه است، اما به طور عملی و نمایان حمایتی از رسانه‌ها به ویژه در اتفاق اخیر نداشت و حرکتی نکرد.

تقی‌زاده ونی با یادآوری وجود یکسری محدودیت‌ها برای رسانه‌ها افزود: پرونده‌سازی‌ها و بالارفتن از پله‌های دادسرا برای خبرنگار هزینه‌دار است.

وی با تاکید بر اینکه گاهی مواقع رسانه‌ها وامدار حمایت‌های مالی دستگاه اجرایی می‌شوند و به خوبی نمی‌توانند رسالت خبری و حرفه‌ای خود را در انعکاس اخبار مشکلات و نیامندی‌ها داشته باشند گفت: حمایت مادی یا معنوی یک دستگاه یا نهاد اجرایی از یک رسانه دلیل نمی‌شود دیگر آن رسانه از انتشار خطاها و عملکرد غیرمطلوب آن دستگاه چشم پوشی کند، چرا که رسانه میرزا بنویس یا مواجب بگیر یک دستگاه اجرایی نیست و اگر مبلغی دریافت می‌کند به ازای آن خدمات ارایه کرده است.

تقی‌زاده ونی اظهار امیدواری کرد: مهم‌ترین خروجی این میزگرد و هم‌اندیشی در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در روز خبرنگار تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران کاشانی باشد.

رسانه‌داری ادارات و نگاه روابط عمومی به رسانه

خبرنگار خبرگزاری مهر در کاشان نیز نگاه مدیران به رسانه را مانند روابط عمومی دانست و گفت: برخی روابط عمومی‌ها رسانه‌داری می‌کنند که نباید چنین باشد.

نجف‌زاده با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها از طریق رسانه به طور یکطرفه به دنبال کارکرد خود هستند اظهار داشت: چند سالی است که شرایط برای فعالان رسانه‌ای در کاشان زجرآور شده است.

وی با تاکید بر اینکه برخی مدیران اعتقاد به رسانه‌داری دارند، افزود: در صورتی که رسانه نمی‌تواند کار روابط عمومی را انجام دهد و روابط عمومی نیز هم نمی‌تواند کار رسانه‌ را انجام دهند؛ اگر مدیران با رسانه ارتباط داشته باشند موفق‌تر خواهند بود.

به گفته وی، نبود انسجام و همدلی بین خبرنگاران کاشان، نداشتن یک تشکل صنفی و مغفول بودن ارزش رسانه در نظر برخی مدیران و تعامل نداشتن آنها با خبرنگاران از دغدغه‌های رسانه در کاشان است.

خبرنگار خبرگزاری مهر در کاشان، انسجام و همدلی خبرنگاران در قالب تشکل صنفی قوی با رویکرد و اساسنامه مشخص را عامل تغییر رویکرد مدیران، همکاران و مردم نسبت به رسانه دانست و اضافه کرد: برخی خبرنگاران به عنوان کارمند تعهد سازمانی دارند و نمی‌توانند رسالت خبری خود را انجام دهند.

نجف‌زاده تصریح کرد: البته این حسن همکاری و تعامل نیز از سوی برخی مسوولان و مدیران وجود دارد که گاهی مواقع دستگاهی خودش مسأله‌ای را به رسانه برای پیگیری و رسیدگی گوشزد می‌کند و این یعنی آن مسوول رسانه‌شناس و به فکر رفع مشکل است.

وی، نبود سواد رسانه‌ای در بین برخی مسوولان را در مقابل شکایت‌های نابجای آنان از خبرنگاری که مطلب منتشر شده فضای مجازی را در یک گروه دیگر گذاشته دردسرساز و آزاردهنده برشمرد و گفت: اگر رسانه‌های کاشان مجمع صنفی داشته باشند دیگر کسی نمی‌تواند آنها را غیر عادلانه و نابخردانه تهدید یا شکایت کند.

وی یادآور شد: روابط عمومی که اولویت آن رسانه‌داری باشد مطلوب نیست.

ضعف سواد رسانه‌ای در بین مدیران کاشان

همچنین فعال رسانه‌ای و فضای مجازی گفت: نگاه به تاریخ کاشان و تاریخ حوزه مطبوعات و رسانه این شهرستان نیز تاریخی به قدمت ۱۱۲ سال از انتشار نخستین روزنامه ثریا در کاشان و موزه مطبوعات آن دارد.

عرشی افزود: وقتی موزه و آرشیو ارزشمند تاریخ مطبوعات کاشان را با امروز مقایسه می‌کند احساس عقب‌ماندگی در این حوزه مطبوعات نسبت به آن زمان دارد.

وی با تاکید بر اینکه نخست باید جایگاه رسانه در کاشان مشخص باشد و معلوم شود مسوولان چقدر رسانه را می‌شناسند و قبول دارند اظهارداشت: گاهی اوقات مدیران دستگاه‌های اجرایی به صفحه مجازی دارای سواد رسانه نسبت به رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی بیشتر اهمیت می‌دهند که این امر نشانه ضعف است.

به گفته وی، باید دید مسوولان چه از رسانه می خواهند که رسالت آن را با تبلیغات و روابط عمومی اشتباه گرفتند.

فعال رسانه‌ای و فضای مجازی تصریح کرد: حتی برخی مواقع با برون سپاری انتشار اخبار و عملکرد یک دستگاه اجرایی به تیم رسانه‌ای و دادن هزینه‌های کلان و بستن قراردادهای غیر قانونی با آنها کار غیرحرفه‌ای ارایه و هزینه فرهنگی در غیر جای آن هزینه می‌شود.

عرشی با تاکید بر اینکه رسانه، باید فعالیت فضای مجازی را بپذیرد، افزود: گاهی مواقع فضای مجازی حرف اول را در قالب یک صفحه اجتماعی یا تبلیغات می‌زند، از این رو همان طور که برای رسانه رسمی تهدید است فرصت نیز محسوب می‌شود.

به گفته وی، نشر اخبار فرصتی است که باید با آموزش‌های به‌روز، آسیب ‌شناسی و شناسایی ظرفیت‌های فعال و خلاق رسانه‌ای، قدرشناسی از آنان و تدوام همکاری آنها ساماندهی شود.

عرشی با اشاره به کاهش آمار تولید خبر و رسانه طی سال‌های اخیر در کاشان گفت: خبرنگاران باید از ظرفیت ویژه شبکه‌های اجتماعی برای انعکاس مشکلات و دردهای شهرستان حتی در قالب یک توئیت بهره‌ببرند، به ویژه زمانی که مسوولی پاسخ خبرنگار را نمی‌دهد و مصاحبه نمی‌کند، حتی اگر متحمل هزینه شود.

وی، ضعف عکاسی خبری و نبود آموزش‌های بروز را چالش مهم و غیر زیبنده کاشان دانست و اظهار داشت: عده‌ای در کاشان به نام رسانه قراردادهای غیرقانونی کلان با دستگاه‌های اجرایی منعقد می‌کنند که نگران‌کننده و قابل تامل است، چرا که موجب خرج شدن بودجه فرهنگی در غیر محل مطلوب آن و کار غیرحرفه‌ای می‌شود.

در این نشست، مسوول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در کاشان با گرامیداشت سالروز شهادت محمود صارمی و قدردانی از شرکت‌کنندگان در میزگرد ایرنا گفت: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی اهالی رسانه این شهرستان با همدلی، اتحاد، انسجام ، نقدهای منصفانه و دوستانه و تمرکز آنان بر رفع مشکلات می تواند زنجیره افتخار، سربلندی و ارتقای شهر را بسازد.

سعید صادقی‌مقدم با ابراز خرسندی از دغدغه‌های اطلاع‌رسانی و تشکیل انجمن صنفی در بین اهالی رسانه کاشان افزود: دغدغه‌مندی خبرنگاران کاشانی حتی از اهالی رسانه برخی استان‌های کشور بیشتر، امیدوار کننده و انگیزه بخش است و باید به فال نیک گرفت.

۲۹ رسانه مختلف شامل رسانه‌های چاپی، الکترونیک – برخط و الکترونیک – غیربرخط در شهرستان کاشان دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند؛ این شهرستان افزون بر ۱۰۰ فعال رسانه‌ای دارد.

۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که سال ۱۳۷۷ در جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی به دست طالبان در مزارشریف افغانستان به شهادت رسید، روز خبرنگار نامگذاری شده است.

نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در شمال استان اصفهان از سال ۶۹ مسوولیت پوشش رویدادهای خبری شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، اردستان و نطنز را با مرکزیت کاشان برعهده دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان واقع شده است.

شهرستان اردستان نیز با بیش از ۴۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان و شهرستان نطنز با ۴۷ هزار نفر جمعیت در فاصله نزدیک به ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *