• شناسه خبر : 11452

این شتاب برای قدرشناسی عجیب است!

شهرداری کاشان در ابتدای هفته کنونی بدون هیچ مقدمه و اطلاع قبلی، مبادرت به اعلام هفته ای تحت عنوان میراث جاویدان و تشکیل دبیرخانه ای به نام دبیرخانه دائمی اعطای نشان سلیک نمود و در چند شب نشینی در اماکن فرهنگی شهر، مراسمی را به همین مناسبت برگزار کرد.


شهردار کاشان، سخنران ثابت این مراسم در خلال سخنرانی های شبانه خود، هدف از برگزاری این مراسم را نکوداشت مفاخر و مشاهیر کاشان بیان کرد و گفت: می‌خواهیم چهره شهر را با موضوع گرامیداشت نام‌آوران تغییر دهیم و قصد داریم با این کار توجه مردم را به فرهنگ قدرشناسی از مشاهیر جلب کنیم.

معرفی دبیر دبیرخانه دائمی نشان سیلک از جمله رخدادهای این هفته در قالب هفته فرهنگی میراث جاویدان که مراسم آن در فرهنگسرای دانش برگزار شد.

بنابر اعلام روابط عمومی شهرداری، دبیرخانه دائمی نشان سیلک با هدف بررسی و انتخاب مشاهیر و نام آوران کاشانی که در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و … خدمت آفرین بوده و باعث سرافرازی نام کاشان شده اند، ایجاد شده است.

شهردار کاشان هم با اشاره به اینکه برای انتخاب مشاهیر و نام آوران کاشان در هر سال دستورالعملی تدوین شده است گفت: در نهایت پس از معرفی افراد، کمیته ای به نام پالایش و انتخاب، وظیفه مشخص کردن این مشاهیر را بر عهده دارد.
ابریشمی‌راد افزود : برای ساز و کار اعطای نشان ساختار و آیین‌نامه‌ای لحاظ شده است تا هر سال 3 شخصیت در عرصه‌های مختلف علمی، هنری، ادبی، ایثار و شهادت و… انتخاب شوند.

به گفته شهردار کاشان این اتفاق در قالب آیین‌نامه‌ای مشخص و در کمیته‌هایی با حضور نمایندگانی از شورای اسلامی شهر کاشان، شهرداری، فرمانداری ویژه، دانشگاه کاشان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، شورای فرهنگ عمومی و صاحب‌نظران مرتبط با این امر رقم خورده است.

در واقع دبیرخانه دائمی نشان سیلک هر سال باید سه نفر از نام آوران کاشان را در حوزه های مختلف شناسایی و انتخاب و در نهایت در هفته فرهنگی میراث جاویدان با اعطای سه نشان افتخار “فخر”، “مهر” و “تمدن” از آنان قدردانی کند اما به دلیل برگزارنشدن این رویداد در دو سال اخیر، دبیرخانه تصمیم گرفت امسال به 6 شخصیت، نشان افتخار سیلک را اعطا کند.

قرار بود شامگاه چهارشنبه شانزدهم تیر در مراسمی در خانه تاریخی طباطبایی نشان سیلک به 6 چهره ممتاز کاشانی تقدیم شود که به علت وضعیت قرمز کرونایی این مراسم لغو شد.
در عین حال شهرداری کاشان در روزهای اخیر نام و تصویر 40 نفر را به عنوان نامزد دریافت نشان سیلک اعلام کرده و قرار بود 34 نفر از این فهرست خط بخورند و فقط 6 نفر از این تعداد به عنوان بهترین مفاخر کاشان در دو سال اخیر معرفی شوند !

در ضرورت برگزاری همایش و جشنواره ای به منظور نکوداشت افتخارآفرینان کاشان با جناب شهردار کاملا موافقیم و کسی را نمی شناسیم مخالف قدرشناسی و ارج نهادن بزرگان و مشاهیر شهرستان باشد و همگان به ضرورت نهادینه شدن این فرهنگ و رفتار توصیه شده اسلام اعتقاد داریم و اذعان می کنیم تاکنون برنامه ای معمول و مرتب و مدونی در کاشان برای تکریم نخبگان اجرا نشده است.

بزرگان و افتخارآفرینان کاشان هم نور چشم ما هستند و بر دیدگان ما جا دارند و ذکر خیرشان در مناسبت ها و محافل هست اما درباره این رویداد فرهنگی در کاشان آنچه باعث تعجب نگارنده و چند تن از فعالان رسانه شده را در قالب چند سئوال بیان می کنم.

1- چرا این رویداد فرهنگی بر خلاف رویدادهایی مثل جشنواره تئاتر مهر یا جشنواره موسیقی مهر ، بی مقدمه و بدون اطلاع قبلی و بطور ناگهانی، آن هم در یک ماه تا پایان دوره پنجم مدیریت شهری خلق شد؟

2- اگر شش ماه از مقدمات برگزاری این رویداد فرهنگی می گذرد چرا دبیرخانه اعطای نشان سیلک در همین هفته تشکیل و دبیر آن همین هفته معرفی شد؟

3- چرا برخی معتمدان و اعضای شورای شهر و مسئولان فرهنگی کاشان در تماسی که با آنها برقرار شد از جزئیات این رویداد ابراز بی اطلاعی می کنند ؟ آیا این برنامه به تصویب شورای فرهنگی عمومی شهرستان کاشان رسیده است یا خیر؟
4- اگر این رویداد فرهنگی دبیرخانه مستقل دارد و شورای اسلامی شهر ، فرمانداری ، دانشگاه کاشان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی در این دبیرخانه نماینده دارند چرا در پوستر این برنامه فقط نام روابط عمومی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری دیده می شود؟

5- رئیس دبیرخانه نشان سیلک کیست و حکم خود را از چه مقام مربوطی دریافت کرده و اعضای دبیرخانه نشان دائمی سلیک چه کسانی هستند ؟ چه کسی آنها را منصوب کرده و آیا اعضای این دبیرخانه، صلاحیت های علمی و شناختی لازم را برای تشخیص نخبگی و فرهیختگی افتخارآفرینان کاشان را دارند یا خیر؟

6- اگر ادعای شهردار کاشان مبنی بر پیشینه شش ماهه مقدمات برگزاری این رویداد فرهنگی را قبول کنیم، دبیرخانه بدون دبیر در مدت شش ماه، چطور توانسته صلاحیت 40 نفر از فرهیختگان کاشان را برای نامزدی دریافت نشان سیلک تایید کند؟

7- ملاک و معیارها و ضوابط تشخیص و چرایی انتخاب شخصیت ها چه بوده و چه طور در سال اول برپایی هفته میراث جاویدان به یک باره 40 نفر از شخصیت های کاشان به عنوان نامزد دریافت نشان سیلک معرفی می شوند؟
سهم هر حوزه و صنف برای معرفی نامزد نشان سلیک چقدر بوده است . مثلا مدرسه های علیمه یا پزشکان کاشان در این برنامه ، نامزد دارند یا خیر؟

8- با توجه به نامزدی 40 شخصیت کاشانی برای دریافت نشان سیلک، با چه ملاک و معیاری می توان یک فعال بخش خصوصی را همسنگ و همسنخ یک شخصیت علمی یا هنری قلمداد کرد؟

9- چرا دبیرخانه نشان سیلک پس از انتخاب 40 شخصیت، تازه و در همین هفته به فکر همکاری با دانشگاه کاشان و امضای عقد تفاهم نامه با مرکز کاشان شناسی این دانشگاه افتاد ؟ چرا نامی از بنیاد فرهنگ کاشان برای همکاری در این رویداد فرهنگی نیست ؟ و در مجموع موسسات و انجمن ها و بنیادهای فعال در حوزه کاشان گرایی در این شش ماه در جریان این رویداد قرار گرفته اند یا خیر؟

10- طرح و متریال نشان سیلک را چه کسی طراحی کرده ، آلیاژ و عیار و ارزش مادی آن چقدر است ؟ و چه کسانی بر چه مبنایی مفاهیم فخر، مهر و تمدن سه نشان افتخار سیلک را تعیین کرده اند و این مفاهیم با طرح و نقش و رنگ نشان ها چه تناسبی دارد؟

11- چرا شهردار کاشان نشان اردیبهشت کاشان که ابتکار سید محمد ناظم رضوی شهردار سابق بود و در همین راستا در حال شکل گیری بود ، کنار نهاد؟

12- مدیریت شهری کاشان در دوره پنجم ، نام چه تعداد از اماکن و معابر کاشان را به یاد فرهیختگان و مفاخر کاشان نامگذاری کرده و چه حمایت های مادی و معنوی از آنان داشته که اکنون به فکر تکریم و تبجیل آنان برآمده است؟

13- در یک ماه مانده تا پایان دوره فعلی مدیریت شهری و پس از چهار سال، شتاب برای برگزاری هفته نکوداشت مفاخر کاشان و سردیس سازی از سرداران شهید این شهر برای چیست و چرا در طول دوره پنجم مدیریت شهری که فرصت و مجال کافی برای این برنامه وجود داشت، این رویداد برگزار نشد ؟

✍حسین قطنی باف


    (0) (0)

    جولای 8, 2021

    دستمریزاد جناب قطنی باف...

    (0) (0)

    جولای 8, 2021

    با سلام وادب برگزاری مراسم نکوداشت مفاخر کاشان کار بسیار ارزنده ای بود ولیکن نحوه انتخاب افراد بدون ارسال رزومه دقیق یا طراحی فرم مشخص و چیدمان تخصصی انتخاب نفرات در کمیته ها اگر مشخص می بود کار زیباتر میشد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *