• شناسه خبر : 2646

اولویت‌های واگذاری معوض املاک در عرصه و حریم سیلک کاشان تعیین شد

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه کاشان از تعیین اولویت‌های واگذاری معوض املاک واقع در عرصه و حریم محوطه باستانی سیلک در دومین نشست هیات امنای صندوق هدایت منابع آزاد محوطه باستانی سیلک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از ایرنا علیرضا چله‌دوان در این زمینه گفت: با توجه به گزارش ارائه شده از سوی پایگاه پژوهشی سیلک در زمینه شناسایی و قیمت‌گذاری تامین معوض املاک واقع در عرصه و حریم سیلک، املاک واقع در عرصه و حریم درجه یک دارای توافق‌نامه قبلی با شهرداری کاشان، در اولویت نخست تامین معوض قرار دارند.

وی افزود: اولویت بعدی اراضی دارای ساخت و ساز غیرمجاز هستند که پیشینه نامه‌نگاری اداری یا رای کمیسیون ماده ۱۰۰ و نظر کارشناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه کاشان، پلاک‌های دارای سند مالکیت و پروانه ساختمانی واقع در حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک را به عنوان اولویت سوم نام برد.

وی در مورد نحوه رسیدگی به پرونده‌های مشمول این طرح اظهارداشت: کسانی که املاک آنها بر اساس طرح مصوب در عرصه و یا حریم سیلک قرار دارد، می‌توانند به همراه مستندات لازم به دفتر آزادسازی سیلک مراجعه کنند تا بر اساس اولویت‌ها ملک مورد کارشناسی قرار گرفته و معوض آن تعیین شود.

چله‌دوان به محدودیت پلاک‌های معوض واقع در اراضی شهرک فتح المبین کاشان نیز اشاره کرد و گفت: با پیگیری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری و همکاری راه و شهرسازی نسبت به تامین املاک معوض در سطح شهر اقدام می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی عرصه و حریم محوطه باستانی سیلک از محدوده خدماتی شهری کاشان خارج شده و هرگونه ساخت و ساز و ارائه خدمات زیرساختی به این محدوده ممنوع است.

محوطه باستانی سیلک در شهر کاشان با پیشینه بیش از هفت هزار و ۵۰۰ سال در محفل‌های علمی و باستان‌شناسی ایران و جهان به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه‌های تمدن بشری شناخته می‌شود و پژوهش‌ها و کاوش‌های سال ۱۳۸۸ در بخش شمالی این محوطه قدمت لایه‌های نخستین تمدن سیلک را به بیش از هشت هزار سال مرتبط کرده است.

نخستین بار یک هیات فرانسوی به سرپرستی رومن گریشمن در حدود سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در تپه‌های سیلک به کاوش و حفاری پرداخت.

محوطه باستانی سیلک که سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده، در نزدیکی فین کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با برخورداری از یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۲۵ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.


    (0) (1)

    سپتامبر 30, 2019

    به صاحبان املاک اطراف سیلک پیشنهاد میکنم ملکشان را به شهرداری ندهند و معوض هم نگیرنو چون آن منطقه مرغوب است و شهرداری طماع و دزد آنجا را به بهانه حریم سیلک از چنکتان در می آورد سپس خودش آنجا را تفکیک و بصورت تجاری و یا مسکونی میفروشد دقیقا چنین بلای سر بنده حقیر آورده

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *