• شناسه خبر : 860

آشنايي با عوارض تاتو در بدن:

از خطر بروز سرطان تا ابتلا به عفونت های ویروسی

مدير نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: انواع عفونت هاي ويروسي جدي مانند ايدز، هپاتيت B يا هپاتيت C كه در حال حاضر درمان قطعي ندارند با انجام تاتو قابل انتقال هستند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، دکترمحمدحسين خياط كاشاني اظهار داشت: تاتو يا خالكوبي نوعي روش تزريق رنگ به داخل لايه هاي فوقاني سطحي پوست است كه يك طرح دائمي روي پوست ايجاد مي كند و امروزه بسيار رايج شده است اما پيش از تصميم براي انجام آن بايد از عوارض آن آگاه باشيم تا به راحتي خطرات آن را نپذيريم.

وی افزود: تاتو قادر است انواع حساسيت هاي پوستي شامل يك خارش ساده در محل خالكوبي تا انواع موارد شديدتر مانند كهير و بثورات جلدي را دربرگيرد كه اين عوارض جدي مي تواند سال ها پس از خالكوبي ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به بروز انواع عفونت هاي پوستي با انجام تاتو تصريح كرد: با ورود رنگ از طريق سوراخ كردن پوست، سيستم دفاعي بدن قادر به مقابله با انواع عوامل عفوني فرصت طلب نخواهد بود.
.
خیاط کاشانی اذعان داشت: به نظر مي رسد بسياري از مراكز تاتو و آرايشگاه ها به رعايت مسائل بهداشتي دقت كافي ندارند و افراد به صورت ناخواسته خود را دچار شديدترين نوع عفونت هاي ويروسي و باكتريايي مانند سل قرار مي دهند كه يا درمان قطعي ندارند يا به سختي با انواع داروها كنترل مي شوند.

وي، با بيان اينكه تاتو بر عملكرد سيستم تعريق بدن تأثير منفي مي گذارد، اظهار داشت: به نظر مي رسد در افرادي كه بيشتر سطح بدن خود را خالكوبي مي كنند عملكرد سيستم تعريق به عنوان مركز تنظيم كننده دما و تعديل كننده ميزان آب و سديم بدن به هم مي ريزد.

مدير نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: افرادي كه خالكوبي مي كنند در صورت نياز به عكس برداري پزشكي مانند MRI در معرض آسيب پذيري بيشتري قرار دارند.

خیاط کاشانی افزود: به نظر مي رسد در اين افراد خطر سرطان پوست تشديد مي شود و با تزريق جوهرهاي مركب حاوي فلزات سنگين و خطرناك مانند جيوه و سرب علائم مخفي مي ماند و خطر بروز سرطان نيز تشديد مي شود.

خياط كاشاني در پایان با اشاره به اينكه روش هاي از بين بردن تاتو به سختي انجام مي شود، خاطرنشان کرد: با انجام ليزر مي توان تا حدي اثرات سطحي تاتو را از بين برد اما در برخي موارد با نياز به جراحي پوست، ناحيه مربوطه ترميم مي شود اما همواره آثار زخم باقي خواهد ماند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *