• شناسه خبر : 6951

درددل های تولید کننده ماسک کاشانی در گفت و گو با اهل کاشانم

احتمال تعطیلی کارخانه ماسک کاشان به دلیل عدم تامین مواد اولیه

یک تولید کننده انبوه ماسک های طبی در کاشان گفت: عدم تامین مواد اولیه برای تولید ماسک به خصوص مِلت بلون (meltblown) یا همان پارچه لایه میانی ماسک که عامل اصلی بازدارنده نفوذ ویروس به بدن است امکان تعطیلی خط تولید را به همراه خواهد داشت.

صادق رشنیقی در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با بیان اینکه این شرکت تولیدی از حدود سه سال پیش ماسک طبی سه لایه را در دو شیفت کاری آغاز کرده است، اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و ضرورت استفاده از ماسک ، ظرفیت این واحد تولیدی افزایش یافته است.

ملت بلون (meltblown) یا همان لایه میانی ماسک سه لایه مهمترین بخش ماسک های طبی است

وی با اشاره به اینکه ملت بلون (meltblown) یا همان لایه میانی ماسک سه لایه مهمترین بخش ماسک های طبی است، ابراز داشت: این ماده عامل اصلی جذب ویروس و میکروب و عدم انتقال آن به بدن است.

این تولید کننده ماسک های طبی و سه لایه در کاشان با بیان اینکه این ماده فقط در دو واحد صنعتی در یزد و ملایر تولید می شود، تصریح کرد: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان قیمت و مصرف این پارچه در سطح جهانی به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرده است ولی در ایران این اتفاق رخ نداد.

عدم افزایش قیمت ملت بلون و محدودیت توزیع برای تولیدکنندگان ماسک

وی با بیان اینکه قبلا این پارچه به راحتی در دسترس تولیدکنندگان ماسک قرار می گرفت، خاطرنشان کرد: احساس ما این است که تولید کنندگان ملت بلون به دلیل عدم افزایش قیمت عرضه آن را برای تولیدکنندگان ماسک بسیار محدود کرده اند.

رشنیقی با اشاره به اینکه احتمالا دولت اجازه افزایش قیمت ملت بلون را نداده است، بیان داشت: امیدواریم مدیران و مسئولان با اتخاذ راهکارهایی عملی و تامین این ماده اصلی اولیه تولید ماسک از تعطیلی خطوط تولید به خصوص خط تولید ما که یک خط تولید انبوه است، جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه تولید ماسک در واحد تولیدی خود نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به بیش از دو برابر رسیده است، یادآور شد: بهتر است دولت و نهادهایی مثل ستاداجرایی فرمان امام در زمینه تولید ملت بلون به طور جدی ورود پیدا کنند.

این تولید کننده کاشانی ماسک با اشاره به اینکه در آینده ای نزدیک ذخیره ملت بلون شرکت به پایان می رسد، تاکید کرد: این مشکل بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر در سراسر کشور نیز است و در صورت عدم تامین این ماده خطهای تولید تعطیل می شود.

ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون ماسک در کشور

وی با بیان اینکه با وجود همین دو شرکت کشور ظرفیت تولید روزانه بیش از 12 میلیون ماسک سه لایه یا همان طبی را دارد، ادامه دارد: این تعداد ماسک جوابگوی نیاز روزانه مردم ایران است.

رشنیقی یکی دیگر از مشکلات خود را توزیع نامناسب ملت بلون دانست و افزود: متاسفانه برای یک شرکت مثل ما با تولید روزانه بیش از 100 هزار ماسک مقدار ملت بلون تحویل داده شده همانند یک شرکت با تولید شش هزار ماسک است و این در حالی است که این مقدار برای شرکت ما جوابگوی 10 روز تولید است و برای شرکت دیگر بیش از یک ماه جوابگوست.

قیمت ملت بلون در بازار سیاه حدود 10 برابر می شود

وی با اشاره به اینکه این شکل از توزیع احتمال ایجاد بازار سیاه را برای این ماده متصور است، گفت: در بازار سیاه قیمت ملت بلون بیش از 10 برابر قیمت عادی است و اگر بخواهیم این ماده را از بازار سیاه تهیه کنیم اصلا مقرون به صرفه نیست.

این تولید کننده کاشانی در مورد برنامه های آینده این شرکت گفت: در صورت تامین مواد اولیه و استمرار تولید قصد داریم ماسک های مخصوص کودکان را برای استفاده و امنیت کودکان در مقابل انواع ویروس و میکروب ها به خصوص ویروس کرونا تولید کنیم.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *